Page 73 - Bilten broj 3 za 2025 godinu
P. 73

4. Кнут Хамсун: ПОСЛЕДЊЕ ПОГЛАВЉЕ / Београд: Лом, 2024.

            Преузето са сајта:
            https://www.knjizare-vulkan.rs/klasici/10696-poslednje-poglavlje



                    Прво послератно издање романа великог норвешког писца

                    У суседству планинског имања ведрог и крепког брђанина Данијела, где
            се живи исконским начином живота, ниче санаторијум „Торахус”, одмаралиште
            и  рехабилитациони  центар  за  људе  из  града.  Суочавајући  људе  природе  и
            цивилизације, Хамсун на свој специфичан начин, уз њему својствену иронију и
            хумор,  прати  њихове  животне  судбине,  емотивне  неспоразуме,  скривене
            страсти,  ситније  и  крупније  интересе. Иако  писан  крајње  реалистички,  његов
            роман  израста  у  изузетну  алегорију,  препуну  симболичких  наговештаја  о
            правом  лицу  наше  цивилизације  и  њеног  такозваног  „прогреса”.  На  крају
            романа дат је одличан поговор о Хамсуновом животу и делу.



            5. Зоран Грујић: ЉУДИ БЕЗ АДРЕСЕ / Београд: Отворена књига, 2024.

            Преузето са сајта:
            https://www.knjizare-vulkan.rs/domaci-roman/221070-ljudi-bez-adrese

                    Пред почетак грађанског рата у бившој СФРЈ, једна породица безуспешно
            покушава да се изолује од околних дешавања, док се „историја не смири” и не
            дочека  се  гласоноша  мира:  тако  би  се,  укратко,  могао  представити  заплет
            романа Људи без адресе. Ипак, као што то обично бива у Грујићевим романима,
            није све тако како се на први поглед чини, а испричано је, заправо, тек оквир
            овог  вишеслојног  дела.  Страницу  за  страницом,  ликови  ће  се  постепено
            демаскирати  како  би  се  приказали  у  потпуној  огољености,  као  фигуре  на
            позорници, актери у скечу, апсурдни јунаци између чијих редова се наслућује
            какав Хармс или Јонеско – људи без имена, без прошлости, без будућности, и
            без адресе. Грујић невероватном вештином припаја елементе поетике апсурда
            ништа мање задивљујућим фрагментима приповеданим реалистичким стилом,
            који  су  у  оквирни  сиже  уметнути  техником  приче  у  причи.  Тако  ће  роман
            успети у задатку да двојако утиче на читаоца: с једне стране, нагнаће га да се на
            сав глас насмеје, док ће, у следећи мах, успети да га до суза дирне. А то, без
            сумње, доказује да се ради о, за сада, најбољем роману Зорана Грујића, као и
            једном од најиновативнијих дела савремене српске литерарне продукције.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78